Virkat bautawitchset! Mönster till vantarna!

Nu även jag gjort en bautawitchmössa, nästan i alla fall.. Jag ändrade på resåren, eller reliefvirkning som det är i hennes mönster. Jag använde mig istället av resårvirkning av smygmaskor. Jag lade upp önskad höjd på resåren med lm och sedan virkade jag smygmaskor i bakre maskbågen till önskad längd..

Sen gjorde jag ett par passande vantar till! Mest imponerande är att jag lyckade göra två likadana! Min akilleshäl... Att lyckas göra två av samma sak, grytlappar, benvärmare...you name it!

Mönster till vantarna hittar du längre ner

Nu hoppas jag bara att det faller lillskruttan i smaken.






Mönster till vantarna!
Resåren är gjord i smygmaskor i bakre maskbågen.
Sen upprepar du mönstret, varv 2 och 3 fram tills du ska göra öppning för tummen, på mina vantar lade jag öppningen efter tre varv.
På nästa varv, varv tre, gör du öppningen genom att göra luftmaskor, i mitt fall fem lm, och sen hoppa över två stolpgrupper för att sedan fortsätta mönstret. (Till större vantar gissar jag att du får hoppa över tre stolpgrupper och därmed göra fler lm, du får testa dig fram! ). 
Varvet därpå gör du stolpgrupper i den långa luftmaskbågen motsvarande stolpgrupper du hoppat över i varvet innan. Kommande varv gör du som vanligt med luftmaskor och fastmaskor med fastmaskor ner mellan stolpgrupperna på luftmaskbågen så att mönstret återgår till det vanliga igen. 


Avslutet är precis samma som till mössan, ett varv med minskning, ett fm/lm varv och sedan dra ihop. 

Tummen virkade jag med fastmaskor som jag plockade upp, en i varje stolpe i öppningen och en i var sida i fastmaskan.
Sen minskade jag var tredje maska när den började bli lagom lång för att sedan virka ngt varv till med fm innan jag minskade varje maska för att sedan dra ihop och fästa. 

Virka på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar